“NEW ROSE”
by Joji Nakamura | 中村穣二

17 March - 8 April 2017

 
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Joji Nakamura Paints the Moment — Right Now

by Edward M. Gómez

Pow! Bang! Smack!

Paint hits canvas with a life of its own in the young artist Nakamura Joji’s paintings. Like his drawings in ink on paper, they are the results of spontaneous, impulsive mark-making ges- tures, and may be seen in the context of the broader history of abstract art, especially with regard to the inging, dripping and scraping of paint across canvases that were hallmarks of abstract-expressionist painting many decades ago.

Nakamura’s paintings appear to be in dialog with that classic art of the middle of the 20th century. At the same time, they are examples of one artist’s embrace of gestural abstrac- tion at a time when many contemporary artists are exploring the enduring, expressive potential of abstract art.

In fact, Nakamura does not make his abstract works with any other art forms in mind or even with much knowledge about modern-art history and the af nities between his own creations and certain well-known, earlier modes of abstract painting. Nakamura is self- taught as an artist. With their broad, thick strokes of paint, which he applies with his hands, his images bring to mind the monumental, black-and-white compositions of such de ni- tive American abstract-expressionists as Robert Motherwell or Franz Kline. Closer to home, his paintings share af nities with those of the Japanese Gutai Association artist Shiraga Kazuo, who famously made his oil-on-canvas works by hanging from a rope and painting with his feet.

“I do not think about a composition before starting to make a painting,”Nakamura told
me in an interview in Tokyo late last year. He said,“When I’m making a drawing or a paint- ing, I feel completely overwhelmed by the creative energy of the moment, and it is very exciting. There is nothing to explain. I cannot say what is the subject of one of my paintings except to say that the subject is this creative energy itself.”

In the long tradition of gestural abstract painting, which may be seen in relation to so- called process art, in which the process by which a work of art is created is as much its sub- ject as its nal form, a nished picture is a record of its own means of production. In that sense, an abstract painting becomes a document of a creative moment. In Nakamura’s art, that moment is always right now.

Pow!

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中村 穣二は瞬間を描く — 今この瞬間を

文 : Edward M. Gómez 訳:佐藤 拓

Pow! Bang! Smack!

生気を宿した絵具が作家、中村穣二のキャンバスに叩きつけれらる。彼のドローイング同様、ペインティングは 本能的なかつジェスチャーの結果であり、キャンバスの上で絵具を弾くような様や、ドリップする様や削り取る ところなど広義な意味での抽象画の文脈に沿うものであり、数十年前の抽象表現主義の作家にも通じる部分 があります。

中村のペインティングは20世紀中盤のクラシカルな絵画との対話にも思えます。同時に、多くの作家が抽象的 な表現に可能性を見出し挑戦している中で、一人の作家による身体表現の例でもあります。

中村が自身の抽象作品を制作する場合には特に他の作家を意識しながら描いているわけではなく、むしろ現 代美術史や他の著名な抽象表現主義の作家との関わりやそれらに対しての知識を得てから制作を行っている わけではありません。中村は自己流で作品を制作し始めました。手で描かれた厚みのある絵具はアメリカの抽 象表現主義を代表する作家でもあるRobert MotherwellやFranz Klineの象徴的なモノクロで構成された 作品をを思いおこさせます。より中村の拠点に近いところでは、彼の絵画は足を使って絵画制作を行っている ことで知られている具体派の白髪一雄の作品に関連づけることができます。

「ぼくは絵を描き始める時には構図のことは考えていません」と昨年東京でのインタビューで中村は私に答え ました。彼は「ドローイングと描いている時やペインティングを制作している時はその瞬間の創造力が持つエ ネルギーに完全に魅了されてしまっており、それはとても興奮することです。説明することは何一ないんです。 絵の題材は何かと問われても、この瞬間的な創造力だ、ということは意外は説明することができません。」

身体的な抽象表現の長い歴史の中、またはいわゆるプロセス・アートにおいてはその制作過程が最終形態と 同等な意味を持ち、作り終えられた作品はその過程の記録でもあるのです。そういう意味では抽象画というの は創造的な瞬間のドキュメンタリーと言えます。中村にとってその瞬間というのは常に今なのです。

Pow!

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Edward M. Gómez is an art critic, art historian, graphic designer and author. He is the senior edi- tor of the outsider art magazine Raw Vision and a member of the advisory council of the Collection de l’Art Brut, in Lausanne, Switzerland. Gómez has written for the New York Times, Art & Antiques, ARTnews, Art + Auction, Art in America, Metropolis, Hyperallergic, the Brooklyn Rail, the Japan Times (Japan), Reforma (Mexico) and other publications. He is the author or co-author of the New Design series (Rockport), Genqui Numata (Franklin Furnace Archive), Dictionnaire de la civilisation japonaise (Hazan Éditions), Yes: Yoko Ono (Abrams), The Art of Adolf Wöl i: St. Adolf-Giant-Creation (American Folk Art Museum/Princeton University Press) and many other books.

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