来田 広大 Kodai Kita
White Maps, Black Peaks
11 October - 9 November 2019
来田はこれまで、福島・京都・秋田・千葉・メキシコなど様々な場所との関わりから、各地でのフィールドワークをもとにチョークを用いた絵画やインスタレーションの制作・発表をおこなってきました。今回は「剱岳」での登山の経験から制作された新作シリーズを、CLEAR GALLERY TOKYOにて発表いたします。 「剱岳」は北アルプスの北部に位置する立山連峰で、前人未踏の決して登ってはいけない山として畏れられていましたが、空白地帯だった剱岳一帯の地図を埋めるため、明治40年に陸地測量隊が現地のガイドとともに苦難の末に登頂に成功し、頂に覘標を建て日本地図完成に多大な貢献をしました。本展「白い地図と黒い山」では、歴史の史実を背景に個人的な経験や記憶を重ね合わせ、現代の「地図」というものの捉え方や風景との関係、人の空間の把握、場所との関わりなどについて、絵画・ドローイングによる表現で試みます。白地図に幾重にも線が引かれ立ち上がる場のイメージ、斜面に覆われた残雪の隙間から岩壁やハイマツが顔を覗かせる五月の黒い山。 地図が形成されていく過程と風景が変容していく時間に思いを重ねる場所から、何が眺望できるのでしょうか。
私は、土地・場所と人との関係を主体的かつ俯瞰的に探るために、山をフィールドワークのひとつの拠点にして、そこから臨む風景を地図として捉え、同時に「今ここにいる」という認識を立ち上がらせることを作品制作の要素としている。移り変わる風景のなかで「消え去っては立ち上がる記憶の媒体としての絵画(=世界との距離を確認するためのイメージ)」を求めるにあたり、私の制作は場と関わりながら展開し、そのアプローチ方法として定着しないチョークを多く素材に用いている。また、歴史や記憶、場所や領域をめぐる事象について考えるとき、私はそこに生じる「眼差し(眼差す対象だけでなく、眼差す私のいる場へ意識)」への自覚を促すために、ある種の「境界」とされる領域からみた俯瞰的な地図をイメージとして顕在化させることを試みる。このイメージは周囲との関係や自らの立ち位置をも俯瞰的に捉えることを可能にし、世界との距離を確認することに繋がるだろう。 来田広大
Kodai Kita's fieldwork-centric practice has brought him to various locations including Fukushima, Kyoto, Akita, Chiba, and Mexico, where he has exhibited paintings and installations using chalk as his media of choice. His exhibition at CLEAR GALLERY TOKYO will feature a new series of works based on his time climbing Mt. Tsurugi (Tsurugi-Dake). As part of the Tateyama mountain range of Japan's "Northern Alps," Tsurugi-Dake had long been avoided as too unsafe to hike. In 1904, as part of a nationwide effort to create a complete map of Japan, land surveyors successfully made the difficult climb with the aid of local guides. In this exhibition, Kodai's paintings and drawings layer personal memories and lived experiences with historical narratives to explore the relationships between landscapes and the modern map in an effort to understand how humans relate to the spaces around them. White maps with overlapping lines and images; dark mountaintops peeking through rock walls, pine trees, and slopes coated in residual snow -- where the processes of mapping meet the landscape in a time of change, what emerges for us to see?
Conscious awareness of “Here I am standing now” is the main concept of my artwork and my projects, by capturing a landscape as a map. For that I have chosen mountains as a base for my fieldwork, which enables us to explore the relationships with the land, areas and its people with a bird’s-eye view. When I think about events brought about by history, memories, location and area, I try to build a map of a higher order, a visible image seen from a distinct area; a kind of invisible “boundary” to stimulate attention as a way of seeing or as a mindset which inevitably exists. Those images enable us to grasp our relationships with the surroundings and our territorially fixed points, and also to remind us of distances, affective and physical, within our world.
Kodai Kita
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