この度CLEAR GALLERY TOKYOは、林菜穂による「室内/Room ver.2」と、岡野智史による「室内/Room ver.2」を、ギャラリーのメインスペースと、ビューイングスペースにて開催いたします。本展はART FAIR TOKYO 2024にて、林と岡野の二人展として室内をテーマに制作した作品数点を軸として、旧作・新作を追加し再構成した展示となります。
林は暮らしの中で見聞きした私的な場面を、そのイメージと関わりある材料を意識的に選択しながら作品を制作していきます。それは例えば庭に自生していた植物を煮出して顔料化した自作の絵具を用いたり、生きていく上で関わりの深い素材を材料に選ぶことで、生きることと絵を描くことをつないでいると言います。また繰り返し描かれるモチーフ、部分的に描き込まれたディティール、素地の余白、それらは絵画空間においてより現実感をもって作家の視点を浮かび上がらせます。
一方岡野はキャンバス自体が発光しているような絵画を目指し、絵画の二次元的性質を利用しながら絵画の(支持体の)物質性を提示します。作品のモチーフは昔のテレビアニメの一場面や古雑誌から抽出、また最近ではAIとの共同作業から生成されており、作家の個人的な思いや意図と一定の距離を保つことで、対象物をどのように描くかという試験的な探求に注力しています。
絵画に内包された時間やイメージに垣間見るリアリティと、絵画そのものと対峙した時に鑑賞者との間で交錯するリアリティ。
林と岡野の描く室内をこの機会にぜひご覧いただけたら幸いです。
CLEAR GALLERY TOKYO is delighted to announce two exhibitions, "Room ver.2" by Nao Hayashi and "Room ver.2" by Satoshi Okano.
For this exhibition, Hayashi and Okano present a reconstructed version of their duo exhibition at ART FAIR TOKYO 2024, featuring several works created on the theme of the room, as well as additional older and newer works.
Hayashi consciously selects materials that are related to the imagery portraying personal scenes encountered in her daily life. She says that by using her own paints made from pigments from plants that grow wild in her garden, and by selecting materials that are closely related to her life, she connects living and painting. The repetitive motifs, the partially painted details, and the blank spaces in the background all contribute to a greater sense of reality in the painting space and bring the artist's point of view into view.
On the other hand, Okano aims to create paintings where the canvas itself appears to emit light, utilizing the two-dimensional nature of painting while presenting the materiality of the painting's support. The motifs of the artwork are extracted from scenes of old TV cartoons or vintage magazines, and more recently, generated through collaboration with AI.
By maintaining a certain distance from the artist's personal thoughts and intentions, the focus is on an experimental exploration of how to depict the subjects.
The reality glimpsed in the time and imagery contained within the paintings, and the reality that intersects between the viewer and the paintings themselves when confronted.
We hope that you will take this opportunity to view the "Room" paintings of Hayashi and Okano.
岡野 智史 Satoshi Okano
岡野智史が独自に開発した技法をもとにエアブラシで描くアクリル画の作品は、注意深く吹きつけられた絵の具が画布の上でピクセル状に分割され、線は滲み曖昧で、ピントの合わない図像は低解像度の映像のようでもあり、画面自体が発光しているようにみえます。アクリル画の作品のモチーフは昔のテレビアニメの一場面や古雑誌から抽出、また最近ではAIとの共同作業から生成されており、作家の個人的な思いや意図と一定の距離を保つことで、対象物をどのように描くかという試験的な探求に注力しています。一方油彩画と鉛筆画は、描いては消してを繰り返し、画面に浮かびあがる図像を探ることだと岡野は言います。岡野のエアブラシで描かれた絵画は、形(型・線)から始まり、上から絵具を吹付けて画布に染み込ませることで境界をぼかして光を表現するのに対して、油彩画と鉛筆画は、イメージを現像をするように、画面の内側から形を浮かびあがらせることによって対象物に光をあて、その存在を露わにしていきます。
1979 埼玉県出身
2004 武蔵野美術大学造形学部油絵学科卒業
<Selected Solo Exhibitions>
2024 「ROLES」ROD GALLERY、東京
2023 「SCENES」Kameido art center、東京
2022 「CONY」CLEAR GALLERY TOKYO、東京
2021 「TV」KAKUOZAN LARDER、愛知
2018 「cast」 mograg gallery、東京
<Selected Group exhibitions>
2023 HI-VISIONS「Helical Scanner」 OVERGROUND、福岡
2023 「Opening Group Exhibition」Bluey Bluey、Norwich
2023 「OFT」岡野智史+戸田真樹、CLEAR GALLERY TOKYO、東京
2022 「A4 TOKYO CROSSING」MATTSUYA GINZA、東京
2021 「Hi-Vision, Act 2」CLEAR GALLERY TOKYO、東京
2021 「Hi-Vision」CLEAR GALLERY TOKYO / Art Fair Tokyo 2021、東京
2020 「A SPACE ODYSSEY」CLEAR GALLERY TOKYO、東京
2018 「Beautiful Dreamers (小川泰+岡野智史)」GFAL(武蔵野美術大学)、東京
2016 「フェットプロジェクト2016」府中市美術館市民ギャラリー、東京
2014 「Slash Square」 gallery5 / Tokyo Opera City、東京
2012 「世界と孤独 vol.4 岡野智史×佐藤玲子展」高島屋 美術画廊X、東京
2011 「ペイント ウィスパー」Loop Hole、東京
2011 「WASTE STYLE」mograg garage、東京2008 「O JUN、岡野智史、国宗浩之、新関創之介:大人しくしなさい。果実食器国宗浩之たち」LOOPHOLE、東京